سوزاک درمان ناپذیر می‎شود؟

پس از پیدا شدن یک گونه بسیار مقاوم به آنتی‎بیوتیک در شهر لیدز در انگلستان که به آن لقب" ابرسوزاک" داده‎اند، خانم سالی دیویس مسئول ارشد پزشکی با ارسال نامه‎ای به تمام پزشکان خانواده درباره تجویز صحیح و دقیق آنتی‎بیوتیک، هشدار داده است. وی در این نامه اظهار داشته که موارد تازه مقاومت به آنتی‎بیوتیک همچنان در حال افزایش است بنابراین "این خطر وجود دارد که سوزاک بیماری درمان‎ناپذیری شود و ازاینرو بسیار مهم است که درمان کم تأثیر انجام نشود"

در حال حاضر درمان سوزاک با تجویز همزمان دو آنتی‎بیوتیک انجام می‎ شود، یعنی با تزریق سفتریاکسون و خوردن آزیترومایسین.

با این وصف موارد بیماری در انگلستان در سالهای اخیر افزایش داشته است و در ماه‎های اخیر نیز روشن شده که برخی بیماران فقط با آزیترومایسن درمان شده‎اند.

گونه جدیدی هم که در لیدز یافت شده به آزیترومایسین مقاوم است و این باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است.

مقاوم شدن سوزاک به آنتی‎بیوتیک مختص بریتانیا نیست و گزارش‎ها از نقاط مختلف دنیا حاکی از این هستند که سوزاک "به سرعت" به آنتی‎بیوتیک‎ها مقاوم می‎شود.

تجویز بی‎ رویه و نامناسب آنتی‎ بیوتیک در چند سال اخیر به‎عنوان یکی از مهمترین مشکلات امور درمانی در دنیا مطرح شده است و مقاومت به آنتی ‎بیوتیک چنان در دنیا در حال افزایش است که عدهای خطر آن را از تروریسم بیشتر دانسته‎ اند.

سازمان بهداشت جهانی هم مقاومت عفونت‎ها به آنتی‎بیوتیک را یک "تهدید بزرگ جهانی" دانسته و هشدار داده که جهان وارد دوره "پسا آنتی‎بیوتیک" شده، یعنی عفونت‎های ساده‎ای که سالیان طولانی قابل درمان بودند، اکنون دوباره می‎توانند کشنده باشند.

این سازمان سال پیش درباره مقاومت سوزاک به آنتی‎بیوتیک‎ها هشدار داده بود.

سوزاک یک بیماری آمیزشی است که میکروبی به نام نیسریا گونوریا باعث آن می ‎شود. این میکروب از راه تماس تناسلی، مقعدی و دهانی منتقل می ‎شود. بیماری در مردان در تقریبا تمام موارد (90 تا 95 درصد) علامت ‎دار است، اما انتقال میکروب به حدود نیمی از زنان باعث بروز علامتی نمی‎ شود. گفته می‎ شود سوزاک بیشتر در زنان جوان زیر ۲۵ سال دیده می ‎شود. عفونت‎ های مقعدی و دهانی، چه در مردان چه در زنان، در اکثر موارد بدون علامت هستند.

علائم اصلی بیماری در زنان و مردان ترشح چرکی (معمولاً زرد یا سبزرنگ) از مجرای تناسلی و سوزش ادرار است. در مردان ممکن است درد و تورم بیضه‎ها و در زنان درد لگن یا خونریزی بعد از رابطه جنسی یا خونریزی بین عادت ماهانه وجود داشته باشد.

افراد بدون علامت می‎توانند بیماری را به شریک جنسی خود انتقال دهند. بیماری می‎تواند از مادر به جنین هم منتقل شود.

سوزاک درمان نشده می ‎تواند باعث عفونت‎های مجرای ادرار، ناباروری و بیماری‎های التهابی لگن (در زنان) شود. مقاومت میکروب‎ ها به آنتی ‎بیوتیک معضلی جهانی است. در تقریبا تمام کشورهای دنیا شایع‎ ترین بیماری ‎های آمیزشی غیر ویروسی تریکوموناس، کلامیدیا، سیفیلیس و سوزاک هستند. در ایران نیز تجویز بی ‎رویه آنتی‎ بیوتیک در کنار مصرف خودسرانه آن یکی از معضلات بهداشتی و درمانی است ازاین‎رو موارد مقاومت سوزاک به آنتی‎بیوتیک در ایران هم گزارش شده است.

سوزاک در ایران دست‎کم به پنی‎سیلین، تتراسایکلین و سیپروفلوکساسین مقاوم شده که با دیگر کشورهای دنیا مطابقت دارد.

بر اساس تحقیقات، در تقریباً نیمی از نسخه‎های ایران یک آنتی‎بیوتیک تجویز می‎شود و بر اساس بعضی منابع آزیترومایسین یکی از سه آنتی‎بیوتیک پرمصرف در ایران است.

منبع : اخبار آزمایشگاهی (medlabnews.ir)